استراتيجيات المراجعة الفعالة - مهنة سعيدة | طريقك لمهنة سعيدة و ناجحة

آخر المقالات

الجمعة، 2 مارس 2018

استراتيجيات المراجعة الفعالة

استراتيجيات المراجعة الفعالة - بيزنس بالمصرى
استراتيجيات المراجعة الفعالة
 استراتيجية المراجعة الفعالة هتساعدك على إستعادة المعلومات على المدى البعيد

هل أخذت كورس تدريبي أو قرأت كتاب عن العمل أو تعلمت مهارة جديدة لكن تقريباً نسيت كل شي عنها في غضون أسابيع ؟

عدم تطبيق ما عرفته يسهل من نسيان ما تعلمته عشان كده لا تدوين الملاحظات فقط و لكن راجع ما تعلمته بإستمرار بالتطبيق عشان تقدر تتذكره على المدى الطويل ، فى المقال ده هنعرف فوائد مراجعة المعلومات و نوضح إستراتيجيات إستخدامها بشكل فعال .

المقال ترجمة : أحمد المصرى
إعادة صياغة : المدرب المصرى وليد المعداوى

لماذا مراجعة المعلومات ؟

لما نتعلم معلومات جديدة ، نتذكر أفضلها فقط بعد تعلمها و ننسى تفاصيلها بمرور الوقت و ممكن بعد أيام قليلة نتذكر القليل من ما تعلمناه .

عشان نتذكر اللى تعلمناه على المدى الطويل هنحتاج لنقل المعلومات من الذاكرة القصيرة المدى (ما نفكر فيه الآن و ما نستوعيه) إلى الذاكرة طويلة المدى و عشان نعمل كده هنحتاج لمراجعة ما تعلمناه و ده هيستغرق وقت لإستدعاء المعلومات من الذاكرة طويلة المدى و مراجعتهـا .

ملحوظة
الطريقة هتطور تعلمك بشكل كبير و لها فائدة في مواقف العمل اليومية لما تحتاج تتذكر تفاصيل عميل أو تتذكر أى معلومات أخرى .

طريقة مراجعة المعلومات بشكل فعال

تعالى نتعرف على بعض الإستراتيجيات البسيطة اللي ممكن تستخدمها


1- المراجعة الفورية

إقضى دقائق قليلة في مراجعة المادة بعد تعلمها في الحال ، الطريقة دى هيساعدك على تأكيد فهمك للمعلومات و التقليل من الوقت المستقبلى عشان تتعملها مرة أخرى .

لما تعيد قراءة المادة اللى تعلمتها إستخدام إستراتيجيات القراءة الفعالة عشان تتأكد من تعلمها بشكل ذكي و فعال ، فلو إنتهت حالاً من قراءة فصل في كتاب عن العمل ممكن تحتاج فقط لمراجعة العناوين الرئيسية منه و الخاتمة عشان المعلومات تثبت في ذاكرتك .

2- إعادة صياغة المادة

إعادة الصياغة و تدوين ملاحظات طريقة جميلة في مراجعة المعلومات ، إستخدم الطريقة دى حتى و إن كانت تبدو أنها مضيعة للوقت في البداية و أعد الصياغة بأسلوب قوى لتعزيز ما تعلمته فالأبحاث تبين أن فن إعادة صياغة الملاحظات يساعدنا في الفهم و التوضيح .

فى أسلوب واحد عشان تقدر تعيد الصياغة بشكل فعال و هو وضع المعلومات اللي تعلمتها في خرائط ذهنية و هى رائعة في إعادة صياغة الملاحظات لأنها تجبرك على إستخدام الروابط بين المفاهيم و الموضوعات و ممكن بكل بساطة تضع النقاط على الحروف و ترتب أية ملاحظات و مواضيع أساسية .


3- المراجعات المجدولة

تذكرأن هذا يتطلب جهد مضاعف لنقل المعلومات للذاكرة الطويلة المدى و عشان كده ضروري تراجع هذه المعلومات بإستمرار و من الأفضل المراجعة اليومية أو الأسبوعية أو الشهرية عشان تقدر تراجع هذه الملاحظات كل عدة أشهر و تأكد من الجدولة الزمنية لمراجعاتك

إن ظهرات نقاط مهمة لك وقت مراجعاتك ضعها في قائمتك أو في برنامج عملك و تأكد أنك هتجد فائدة كبيرة من تدوين ملاحظاتك أثناء مراجعاتك الدورية .

حاول تسرع من كتابة ما تستطيع تذكره عن موضوع ثم قارنه بالملاحظات اللى دونتها من قبل ، الطريقة دى هتظهر لك ما نسيته و هتساعدك على تنشيط ذاكرتك من جديد .

ملحوظة 1
مراجعة معلوماتك اللى تعلمتها هي الخطوة الأخيرة في عملية الإستطلاع و السؤال و القراءة و الإستدعاء و المراجعة و هي الأسلوب الفعال لأفضل فائدة من القراءة .

ملحوظة 2
النوم ليلة هادئة هيساعد ذاكرتك على التذكر الفعال .

النقاط الأساسية

- كي نتذكر ما تعلمناه ، هنحتاج لإستدعاء معلوماتنا من ذاكرتنا طويلة المدى و أفضل طريقة لذلك هي مراجعة المعلومات بشكل دوري .

- كي تراجع معلوماتك أعد مراجعة المادة ككل بعد تعلمها و إستخدم طريقة فعالة في القراءة .

- دون ملاحظاتك على ما تعلمته بإستخدام أدوات منها الخرائط الذهنية اللي هتساعدك كتير فى مراجعة معلوماتك بعد يوم أو أسبوع أو شهر و كل عدة أشهر .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

#مهنة_سعيدة